Woordatelier

deel-logo woordWoordatelier

Woordatelier is een groepsles, de leerlingen volgen les in groepjes van ongeveer 15 leerlingen.

Tijdens de les maken de leerlingen kennis met de basisvaardigheden van spreken: lichaamshouding, adembeheersing, resonantie, articulatie, expressie en projectie. Spelenderwijs en aan de hand van oefeningen (bv. tongbrekers) werken de leerlingen aan hun uitspraak. Ze leren een correct taalgebruik te hanteren bij het lezen van teksten en bij speloefeningen.

De leerlingen leren ook spelen aan de hand van een rollenspel, een improvisatie of korte dramaoefeningen. Op deze manier leren ze hun durf, verbeelding en spelplezier vergroten. Ze worden zich bewust van hun plaats in de ruimte en leren hoe ze die ruimte goed moeten gebruiken. Ook hun lichaamsexpressie en lichaamsbewustzijn worden aangesproken. De leerlingen ontwikkelen de (basis)emoties en leren ook de emoties van anderen observeren en er op te reageren. De samenwerking met de andere leerlingen in de klas wordt enorm gestimuleerd. Uiteraard zijn ook concentratie en geheugentraining belangrijk. Af en toe moeten de leerlingen een tekst uit het hoofd leren, maar dat wordt ruim op voorhand gecommuniceerd.
De leerlingen brengen twee toonmomenten tijdens het schooljaar.